‘A man’s gotta do what a man’s gotta do’

Enkele jaren geleden doken er plotseling mannen op die niet naar oud zweet, maar naar chique parfum geurden – de geboorte van de meteroseksueel was een feit. De kroeg werd vervangen door het muziektheater, het bier door wijn, en op ‘papadagen’ was de jager-verzamelaar achter de designerkinderwagen aan te treffen. Een enkele meteroseksueel durfde zelfs zijn smaakvol ingerichte appartement in het ondergoed van z’n vriendin te verlaten.

Dit kon zo natuurlijk niet langer doorgaan. Inmiddels is de metroman dan ook hopeloos verouderd. Enige tijd geleden toonde een korte fotoreportage over rugbyspelers in De Volkskrant ons de nieuwe primitieve man. Mannen hadden al eerder het initiatief naar zich toe getrokken door zich te verenigen in de Man Cave, waar zij, niet gehinderd door het zwakke geslacht, met een glas bier in de hand over sport en (uiteraard) vrouwen kunnen praten. Toch lijkt het gewaardeerd te worden als de primitieveling bij tijd en wijlen ook kan genieten van een laat strijkkwartet van Beethoven. Er heerst kortom enige verwarring. 

Aan schrijver dezes is al deze verwarring gelukkig voorbij gegaan. Mogelijk is dit te danken aan de survivalguide Ein Mann ein Buch, waarmee eens te meer de macht van het boek wordt bevestigd. In deze handleiding, een geschenk van onze immer praktische oosterburen, is alles te vinden wat een man moet weten. Na lezing weet je drie manier om een das te knopen, ben je in staat thuis een fatsoenlijk glas bier te tappen, kun je een haas schieten (én klaarmaken!), maak je een verpletterende indruk tijdens het Weense operabal, versla je iedereen bij het pokeren, ken je het werk van schrijvers als Salinger, Huysmans, Conrad, Fielding en Dostojevski, en bovendien kun je een Boeing 747 aan de grond zetten en bommen ontmantelen. 

Ein Mann ein Buch is kortom een ‘must have’ voor de moderne zelfbewuste man. Het boek is, als klap op de vuurpijl, ook nog eens prachtig uitgevoerd. Het is rijk geïllustreerd met zeer verhelderende tekeningen, plezierig en duidelijk vormgegeven en gestoken in een stevige linnen band die vermoedelijk zelfs een survivaltocht zou overleven. Een oranje-kleurig buikbandje geeft aan het geheel een vrolijk cachet. In Duitsland is het al meerdere keren en herdrukt en voor een eventuele vertaling voorzie ik hetzelfde succes.

E. Augustin, Ph. von Keisenberg & C. Zaschke Ein Mann ein Buch. München: Süddeutsche Zeitung Edition, 2007. 413 pp.

 

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Varia et curiosa. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s