‘The book auction is an adventure’

Gisteren vond bij Adams Amsterdam Auctions dan eindelijk de veiling plaats waarvoor de verwachtingen zo hooggespannen waren: ’s middags zou het manuscript van Ik Jan Cremer onder de hamer komen. De veiling was verdeeld in twee sessies: in de ochtendsessie werden de oude en kostbare boeken en kaarten geveild, in de middagsessie de moderne kunst en literatuur. Er kon niet alleen in de zaal en via de telefoon geboden worden, maar eveneens via internet, wat de veiling nog een extra dimensie gaf. 

De eerste sessie begon met een interessante collectie schermboeken. Opvallend was dat er met name voor de vroege en zeldzame werken veel belangstelling bestond. Enkele verzamelaars boden in de zaal tegen elkaar op en ook op internet werd er heftig meegeboden. Dit leidde ertoe dat enkele items voor een veelvoud van de geschatte waarde van eigenaar wisselden. Voor de negentiende-eeuwse schermboeken was de belangstelling geringer; enkele items blijven zelfs onverkocht. 

Spectaculair daarentegen was de strijd die ontbrandde rond lot 83, een uitbundig geïllustreerde editie van Het groote tafereel der dwaasheden(ca. 1740), waarin talloze prenten en teksten de spot drijven met de windhandel in aandelen. Dit exemplaar bevatte ruim tachtig gravures, waaronder een zeer spectaculaire, uitvouwbare kaart van de Zuidzee (met Californië afgebeeld als eiland). Na een korte maar hevige strijd tussen enkele enthousiaste bieders, zowel in de zaal, aan de telefoon als op internet, werd het boek afgeslagen voor € 11.000 (schatting 2000-3000). 

Alle verwachtingen werden echter overtroffen door de verkoop van het wereldberoemde stedenboek van Blaeu (nr. 117 in de catalogus). Deze driedelige, extra-geïllustreerde set werd ingezet op € 90.000, en direct werd er geboden. Het gevecht ging tussen twee bieders in de zaal en de winnaar bleek bereid niet minder dan € 330.000 (inclusief opgeld) voor de spectaculaire set neer te leggen. Dit is een ongekend hoog bedrag voor een Toonneel der steden en zal mogelijk de toon zetten voor de komende jaren. De bekende antiquaar A.S.W. Rosenbach schreef in 1927: ‘Present prices always seem high. If you keep a record of them you will find, in ten years’ time, that these prices are extremely low. As a matter of fact, prices will never be lower than they are to-day.’ Het lijkt onvermijdelijk dat deze opbrengst de markt zal beïnvloeden; toekomstige inzenders zullen misschien niet snel met een aanzienlijk lager bedrag genoegen nemen. Na deze krachtmeting stelde de toch heel interessante collectie kaarten nogal teleur: de meeste bleven onverkocht. Voor een complete reeks Wendingen had een koper echter € 15.000 over, waarmee de ochtendsessie als zeer succesvol beschouwd mag worden.

Op de middagsessie waren vooral mensen afgekomen die geprikkeld waren door het spektakel rond Jan Cremer. De sessie begon met moderne kunst, die echter grotendeels onverkocht bleef, en de prijzen die wel werden gehaald waren vrij laag. Zo werd een set van twee originele stoelen van Marcel Breuer voor € 600 afgeslagen. Ook op de fotografie kwam weinig respons. De beroemde foto van de jongen met de contrabas van Eva Besnyö bracht € 1500 op, maar veel andere fotografie bleef onverkocht. Merkwaardig was ook dat enkele items van Paul Schuitema niemand wisten te verleiden. 

Bij lot 677 was het dan eindelijk zover: het manuscript (eigenlijk typoscript) van Ik Jan Cremer. Er was inmiddels een camera opgesteld en de spanning was voelbaar. Het Letterkundig Museum was vertegenwoordigd, maar leek niet over voldoende kapitaal te beschikken. De hoop was dus gevestigd op een particuliere koper. Het lot werd ingezet op € 200.000. De zaal bleef stil. Na enkele ogenblikken bleek het manuscript van de ‘onvermijdelijke bestseller’ onverkocht. Met bewonderenswaardig koelheid ging de veilingmeester vervolgens over naar het volgende lot. Voor de moderne literatuur die toen volgde was evenmin veel belangstelling. Een autograaf van Goethe werd afgeslagen op € 3000 en enkele Reve-items vonden eveneens voor redelijke bedragen nieuwe kopers. De respons op de omvangrijke Joost Veerkamp-collectie (slechts ‘part 1’!) was helaas vrij gering. 

Zo kwam na 800 lots een eind aan een memorabele en dynamische veiling, die eens te meer duidelijk maakt hoe grillig de markt van het antiquarische boek kan zijn. En precies deze onvoorspelbare grilligheid maakt veilingen zo onweerstaanbaar. – ‘Of all the branches of the sport connected with book collecting, that of attending book auctions is the greatest, the most stirring’ (Rosenbach). Het wachten is kortom op de volgende veiling.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Bibliophiles, Book History en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s